web
counter

Cara Membalas Soalan Tentang Bila Anda Nak Kahwin

Gift Kahwin Ads

Ia benar-benar bukan pasai sesiapa pun tentang bila anda merancang untuk berkahwin, namun pertanyaan ini sering dilemparkan pada pasangan yang telah bersama-sama selama beberapa tahun. Ramai orang muda memilih untuk melambatkan berkahwin sebab oleh perbelanjaan kos yang tinggi untuk perkahwinan. Tanpa mengira sebab-sebab samada anda ingin bila berkahwin, jika anda menyediakan diri dengan jawapan yang lucu dan perspektif, mungkin semua kawan-kawan dan saudara mara anda akan bertutup mulut selepas tu.

kahwin

kahwin

1. Kembali soalan dengan soalan
Elakkan percubaan yang terlalu buruk tetapi satu cara untuk berurusan dengan soalan mengganggu ini adalah dengan kembalikan soalan mereka dengan pertanyaan.

Anda boleh tanya balik orang yang mengeluarkan soalan ini dengan bila dia nak kahwin (jika soalan itu datang daripada seseorang yang masih bujang). Ini boleh memberi sesuatu amaran kepada orang yang tanya supaya dia mengetahui betapa tidak sesuai untuk dia tanya dengan soalan yang berkenaan. Terutamanya jika seseorang tu juga berada dalam situasi yang sama dengan keadaan yang belum kahwin lagi. Sebagai contoh, katakan “Aw, saya tidak tahu. Bagaimana pula dengan anda? Adakah anda tahu bila anda nak kahwin?”

2. Tanya mereka dengan berterus terang
Anda fikir bila masa yang sesuai perlu kami berkahwin? Meletakkan orang yang tanya soalan ni di kerusi panas dan tanya dia untuk memikirkan bila masa yang sesuai untuk mengeluarkan rancangan perkahwinan anda. Jika mereka kembali dengan jawapan, beritahunya tahun depan anda akan mengambil kira nasihatnya, lepas tu ketawa dan meneruskan perbualan dengan topik lain.

3. Tanya mereka bila mereka berkahwin, dan melanjutkan pertanyaan tentang perkahwinan mereka
Sebagai contoh:”Saya tidak tahu lagi tetapi bila kamu berkahwin? Apa macam perkara yang menyebabkan anda berasa bahawa masa itu adalah masa yang betul untuk berkahwin. Adakah anda mengesal selepask berkahwin?” dan sebagainya. Mengucapkan terima kasih selepas mereka memberitahu semua cerita mereka dan memberitahu mereka bahawa anda ingat cerita mereka amat menarik. Anda juga boleh menyebutkan bahawa mereka telah memberikan anda idea yang bagus, tetapi hanya jika anda tidak berkisal mereka kembali kepada anda tidak lama kemudian untuk bertanya tentang perkahwinan anda sekali lagi.

4. Jawap dengan soalan-soalan yang mencabar supaya mereka tidak berani untuk bertanya anda lagi
Contohnya, katakan sesuatu seperti: “Oh kami akan berkahwin, tetapi kami mempunyai idea tertentu untuk perkahwinan tetapi malangnya kami tidak mempunyai wang yang cukup untuk menjalani perkahwinan. Adakah anda tahu kos perkahwinan purata sekurang-kurangnya RM20K – RM50K? Wang yang kami ada jauh daripada kos yang diperlukan dan kami perlu sekurang-kurangnya dua kali ganda untuk menampung semua tetamu yang ingin meraikan acara ini dan untuk memastikan ia adalah hari untuk diingati. Ibu dan ayah kena menjaga simpanan persaraan mereka, kami tidak boleh dapat bantuan daripada mereka. Saya amat pening kepala untuk memikirkan tentang perkara ini tetapi mungkin anda boleh membantu kami dengan pinjam kami RM50,000 yang diperlukan untuk perkahwinan. Saya tahu anda gaji tinggi, jumlah wang yang kami perlukan tentu tidak jadi masalah, kan?” Selepas anda kata demikian, mereka akan tergesa-gesa untuk menukar subjek yang lain.

5. Mengapa kami?
Bawa soalan ini keluar. Keramaian orang tidak fikir tentang mengapa orang berkahwin. Terdapat banyak sebab yang boleh anda menentang seperti ramai orang lebih suka selalu memperbaharui komitmen mereka dan bukannya berurusan dengan cukai dan kekusutan undang-undang.

6. Kenapa anda bertanya?
Jawapan ini boleh segera menghentikan keseluruhan topik perbualan. Keramaian orang yang ditanya balik akan memberi tindakan yang biasanya orang ramai akan beri iaitu dah sampai masa untuk anda berkahwin lah….. Tetapi anda akan mendapat beberapa jawapan lucu ketika mereka cuba untuk memahami mengapa kadar kehidupan peribadi anda ada berkaitan dengan mereka. Ia adalah sangat baik dengan orang selain daripada ibu bapa, dengan sesiapa yang suka untuk mendapatkan cucu.

Leave a Reply

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE